Sportvereniging RKDEO – 75 jaar

RKDEO - 75 jaarIn 2009 bestond de sportvereniging RKDEO 75 jaar. Voorzitter Henk Hoogweg en Burgemeester Rik Buddenberg schreven een voorwoord. De introductie van dit fraaie boek werd geschreven door Dick den Hollander, de man met de meeste – 486 – competitiewedstrijden. Hij schreef het volgende.

Een boek over 75 jaar VOGEL, Nootdorpse Boys en RKDEO

Beste lezers,

Het valt niet mee om te proberen driekwart eeuw geschiedenis van RKDEO in een boek samen te vatten. Eigenlijk is het zelfs onbegonnen werk. Iedereen die namelijk in de afgelopen 75 jaar met VOGEL, Nootdorpse Boys en RKDEO op welke wijze dan ook verbonden is geweest, heeft namelijk zijn of haar ‘eigen’ geschiedenisverhaal. Dit boek is dus maar één weergave van de tientallen, misschien zelfs wel honderden verschillende opvattingen van de geschiedenis van RKDEO.

Toch zit er in al die uiteenlopende verhalen steeds een rode draad. Dat is de onderlinge verbondenheid van de mensen die bij de club betrokken zijn of zijn geweest. Een oud-voorzitter vond ‘club’ ook geen goede omschrijving; hij sprak liever van een vereniging. In dat woord komt de sterke onderlinge band inderdaad nog beter tot uiting.

Ik ben zelf lid van RKDEO sinds 1969 en heb iets meer dan de helft van de verenigingsgeschiedenis bewust meegemaakt. Behalve uit die ervaringen is dit boek aan de hand van interviews, gesprekken, plakboeken en krantenknipsels samengesteld. Voor de sportieve successen zijn vooral de prestaties van de selectieteams bepalend geweest, maar verder is er volop aandacht voor wat de gehele vereniging in een bepaalde tijd heeft beziggehouden. Daarbij blikken hoofdpersonen uit die periode terug op hun tijd bij de vereniging.

Dit boek is niet compleet en pretendeert dat ook niet te zijn. Wel is getracht een zo goed mogelijk beeld te geven van 75 jaar betrokkenheid, verbondenheid en inzet voor achtereenvolgens VOGEL, Nootdorpse Boys en RKDEO. Ooit opgericht door enkele sportieve enthousiaste jongens en inmiddels uitgegroeid tot een vereniging waar wekelijks honderden meisjes en jongens, vrouwen en mannen enorm veel plezier beleven.

Ik wens u minstens zoveel plezier met het doorbladeren en lezen van dit jubileumboek.

Genre: Overig, Sport, Sportverenigingen
Series: Geschiedenis, Nootdorp, Sport |