Nootdorps Verleden – 5000 jaar geschiedenis

Nootdorps Verleden - 5000 jaar geschiedenis

Ongeveer 5000 jaar geleden woonden op een kleine afstand van het centrum van het huidige Nootdorp al mensen. Toen zij weer wegtrokken ontstond een nat landschap waarop gedurende duizenden jaren een dik veenpakket groeide. Vanaf het jaar 1150 begon men het veenpakket op het grondgebied van Nootdorp te ontginnen. Er ontstonden drie woongebieden: Nootdorp, Nieuweveen en Hoogeveen, waarvan Nootdorp het centrum vormde. Dit boek bevat een geheel nieuwe beschrijving van het ontstaan van Nootdorp en wat er daarna gebeurde. Gedurende 500 jaar was Nootdorp dé energieleverancier voor Delft en Den Haag. De turfafgraving in Nootdorp zorgde voor groei en bloei van die steden tussen 1350 en 1700. De inwoners van Nootdorp betaalden een hoge prijs. Nootdorp en omgeving veranderden in een plassengebied. Na de drooglegging van de Nootdorpse plassen ontwikkelde het dorp zich tot een agrarische samenleving. Na 1960 veranderde het dorp opnieuw: het kreeg een voorstedelijk karakter.

‘Nootdorps verleden’ geeft een aansprekend beeld van de bestuurlijke, sociale, economische en culturele verhoudingen in onze dorpsgemeenschap door de eeuwen heen. Het bevat tal van anekdotes en voorvallen. Veel illustraties verlevendigen de tekst en kleinere tekstblokjes geven bijzondere informatie.

Willem Janssen, de auteur van het boek Nootdorpse boerderijen en hun bewoners, over het boek Nootdorps verleden:
“Het is goed leesbaar, informatief en boeiend. Het bevat vele kleurrijke anekdotes. Het is echt ongelofelijk hoeveel informatie het boek bevat uit de periode voor 1850. Maar ook de recente geschiedenis van Nootdorp is boeiend beschreven. Hulde, hulde.”

Genre: NH
Series: Geschiedenis, Nootdorp |